تنظیم قراردادهای بینالمللی
تنظیم قراردادهای تجاری بینالمللی از جنبههای حیاتی در فعالیتهای تجاری جهانی به شمار میآید و در این زمینه، بهرهگیری از خدمات وکیل متخصص دارای مزایای بسیاری است. وکلای متخصص در حوزه قراردادهای تجاری بینالمللی با داشتن دانش گسترده از نظام حقوق تجارت بینالملل و تجربه در مذاکرات و تنظیم قراردادهای متنوع، میتوانند به شرکتها در ایجاد قراردادهایی که تضمین کننده حقوق و تعهدات طرفین باشند، کمک کنند. این وکلای تخصصی میتوانند به شرکتها در تعیین شرایط تجاری، مقررات اختصاصی، حل اختلافات و جزئیات اجرای قرارداد کمک کرده و به حفظ منافع طرفین پرداخته و ریسکهای حقوقی را به حداقل برسانند. علاوه بر این، وکلای متخصص در تجارت بینالمللی میتوانند با توجه به تغییرات قوانین و مقررات بینالمللی، قراردادها را بهروز رسانی کرده و در مواجهه با اختلافات احتمالی، به راهحلهای دیپلماتیک و حقوقی متناسب با معیارهای بینالمللی رسیدگی نمایند. به این ترتیب، تجربه و دانش وکلای متخصص، به شرکتها در ایجاد تفاهمات قانونی قویتر، افزایش اعتماد میان طرفین تجاری و ایجاد پایداری در روابط تجاری بینالمللی کمک میکند.
چه به عنوان شخص حقیقی و چه شخص حقوقی، هر زمان که نیاز به پشتیبانی مداوم در فرآیند تنظیم یک قرارداد تجاری بینالمللی داشته باشید، ما به عنوان وکیل و مشاوران متخصص در زمینه قراردادهای تجاری بینالمللی، تمام تجربهی خود را برای رفع نیازهای حقوقی قراردادی شما به کار خواهیم گرفت. ما در تمام مراحل فرآیند قرارداد، از جمله تهیه پیشنویس، مذاکره، بررسی و تنظیم نهایی قرارداد، همواره در کنار و پشتیبان شما خواهیم بود.
ما آماده تنظیم قراردادهای بین المللی شما در کلیه موارد زیر هستیم:
قراردادهای فرانچایز (Franchise)
قرارداد فرانچایز یا حق امتیاز عنوانی است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده میشود که تولیدات یا فراوردههای شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانچایز میگویند.
فرانچایز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک میباشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه میدهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق بازاریابی است. یک سیستم بازاریابی که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره فراوردهها یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری میباشد. در واقع این امر روشی برای تعریف فراوردهها یا خدمات است به گونهای که نیازهای مشتری را برآورده کند.
قراردادهای تأمین مالی (Finance)
قرارداد فاینانس یکی از روشهای متداول تأمین مالی برای اجرای طرحها و پروژهها است که طی آن امکان استفاده از منابع داخلی و یا دریافت و استفاده از وام ارزی فراهم میشود.
در صورتی که مصرفکنندهها، بنگاههای تولیدی و تجاری و دولتها با توجه به منابع مالی موجود و در دسترس نتوانند بـه اهداف خود برسند و یا توانایی پرداخت بدهی را نداشته باشند میبایست از طرق مختلفی، منابع مالی را که برای عملیات خود نیاز دارند، تهیه نمایند. فرایند و روشی که عاملان اقتصادی برای تأمین و منابع مالی مورد نیاز خود به کار میبرند، فاینانس (تامین مالی) نامیده میشود.
قراردادهای جوینت ونچر (Joint Venture)
قرارداد جوینت ونچر یا قرارداد مشارکت انتفاعی یا قرارداد سرمایهگذاری مشترک که یکی از پرکاربردترین قراردادهای بین المللی در حوزه تجارت است نوعی قرارداد مشارکت و همکاری میباشد. این قراردادها به گونهای از همکاری تجاری میپردازد که طی آن، طرفین قرارداد، انجام فعالیت خاصی را مشترکاً بر عهده میگیرند و با دخالت فعالانه در آن موضوع، در سود و زیان آن به نحو اشتراکی سهیم میشوند. این نوع قرارداد انواعی دارد که بسته به نوع مشارکت طرفین فرق میکند و بهمعنای همکاری دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی بهمنظور به انجام رسانیدن یک پروژه مستقل تجاری میباشد.
قراردادهای لیسانس (License)
یک راه مشروع برای واردات تکنولوژی از کشورهای خارجی قرارداد لیسانس میباشد که هم منبعی برای تأمین درآمد طرف لیسانس دهنده است و هم روشی قانونی برای پیشرفت و توسعه صنعتی کشورهای در حال توسعه که با این روش فناوری مورد نیاز خود را که قادر به ساخت و یا تجهیز آن نیستند را به دست آورند.
قرارداد لیسانس قراردادی است که در آن، یک طرف، حق بهره برداری، استفاده و انتفاع از تمام یا بخشیاز داراییهای نامشهود خود را برای مدت مشخص و در یک محدوده جغرافیایی یا بازار مشخص، به طرف دیگر واگذار میکند. قرارداد لیسانس را در بازار تجارت بینالمللی اصولاً به عنوان قراردادهای اعطای مجوز و یا قرارداد حق استفاده از مالکیت فکری و یا قراردادهای پروانه بهرهبرداری میشناسند.
قراردادهای توزیع (Distribution)
قراردادهای توزیع بینالمللی از جمله اساسیترین معاهدههای حوزه تجارت بینالملل هستند که طرفین به وسیلهي آنها چارچوبی کلی میسازند و برای روابط تجاری خود در آیندهای دور یا نزدیک بسترسازی میکنند. حاصل این قرارداد صرفاً اجازه و امتیاز توزیع انحصاری خدمات یا فناوری است و مالکیت همچنان در اختیار پدیدآورنده میماند. این قرارداد معمولاً بین تولیدکننده و توزیعکننده منعقد میشود و وظایف هر دو طرف را تعیین میکند.
به طور کلی، قرارداد توزیع عهدنامهای است که شرایط و نحوه انعقاد و اجرای قراردادهای آینده، زمانبندی و تضمین اجرا شدن آن را (در مواردی که دارای تعهد باشد) تعیین میکند.
قراردادهای خرید و فروش (Sale & Purchase)
بيع بين المللى آن دسته از معاملاتى را در برمىگيرد كه واجد حداقل يكى از عناصر بين المللى تابعيت، اقامتگاه، مرز و حمل و نقل کالا باشد و از طرفی اساساً كالا، چه به صورت مواد اوليه و چه به صورت كالاهاى تمام شده و نظاير آن (به جز كالاهايى كه به دليل طبيعت آن ها يا به دليل قواعد خاصى كه در هر كشور درباره آن ها وجود دارد)، مىتواند موضوع قرارداد خريد و فروش بين المللى کالا قرار گيرند.
از آنجاییکه طرفین این قرارداد در دو یا چند کشور با حوزه قضایی متفاوت مستقر میباشند، چگونگی تنظیم بندهای حقوقی، قوانین حاکم و محل رجوع حل اختلاف از اهمیت بسزایی برخوردار است.